Cséfalvay Fanni

 

A divattervezés vagy csak a kreatív ötletek iránt érdeklődő diákok számára most igazi kincsesbánya lett az iskolagaléria. Gyetvai Anna után most Cséfalvay Fanni öltözéktervező művész, volt dobós diák mutatja be munkáit. Aki figyelemmel kísérte az előző kiállítást, láthatta, hogy Gyetvai Anna a banális hétköznapi dolgokból (pl. felmosófej vagy épp mosogatószűrő) kreált meglepően elegáns anyagokat, ledöntve az egyes tárgyakhoz kapcsolt sztereotípiákat (pl. funkciója miatt formai szempontból is érdektelen, vagy „csúnya”). Az anyag átalakult az alkotói fantázia által, s mint valami szép pillangó a rút bábból kiröppent, elindult új élete felé. Szép művészi koncepció, semmiből is csodát teremteni. Ez a kreatív teremtőerő Cséfalvay Fanni munkáiban is lépten-nyomon jelen van. Merész értelmezésben találjuk pl. a biciklikereket, a keleti harcosok ruháit idéző küllők, kerékpárbelsővel vannak összefogva. Minden pillanatban valami varázslatnak vagyunk kitéve, a ruhák nem valami hétköznapi praktikumok (bár ennek is meg kell felelnie), hanem sajátos anyag-forma-felület-szín-költemények. Diplomamunkája itt három nagyobb méretű, igazán szép fotón, s mellékelt anyagtanulmányokon jelenik meg. Nála az anyagmegmunkálás eredetisége az izgalmas, hiszen az ötlet itt sem szokványos: a főleg fémek megmunkálására alkalmas CNC lézervágót használta az anyagminta kivágásához. Áttört felületeit enélkül meg sem értenénk, hiszen a gazdag geometriai struktúrát talán nem is lehetne másképp elkészíteni. Egyszerre érvényesül ezen a munkáján is a kifinomult elegancia, amely nagyon modern, friss, korszerű és vagány (lásd CNC technikát), ugyanakkor áthatja a hagyományok, letűnt korok kultúrájának tisztelete is (pl. áttört csipkékre emlékeztet). A „Gombold újra” pályázaton szereplő kreatív ruhaterve pedig mint valami térplasztika bontja ki a hagyományos népi motívumokat, melyek felfedezése első ránézésre szinte lehetetlen, de ritmusában, formarendjében mégis jelen van. Stílusjátékai, a kiállítás egyik falát kitevő alkotások már szinte kilépnek a ruhatervező világából, bár indíttatásuk egyértelmű. Kollázsai, tollrajzai akár önálló grafikai lapokként is értelmezhetőek, önfeledt játékok. Az önkifejezés vágya és élménye mindenütt jelen van, ajánlom minden, sablonokat kerülő, egyéni hangra érzékeny érdeklődő figyelmébe a kiállítást.

Ferenc Tamás